Samarbejde
For at lave en Dynamitbog, må man samarbejde både inden for klassen og med elever fra andre klasser. Som en hjælp til dette ligger der i undervisningsdelen et samarbejdskursus, som hver klasse kan gennemarbejde, så de får fælles regler og fælles begreber de kan anvende, når de taler om samarbejde.
Kurset bygger på resultaterne af engelsk forskning, som viser, at elever der formår at føre en udviklende og positiv samtale om arbejdsopgaver opnår bedre resultater. Ikke blot i fællesskab, men også individuelt, fordi de internaliserer en bestemt arbejdsproces med at afsøge muligheder, overveje alternativer osv. før de træffer beslutninger og vælger løsningsmodeller.š
I undervisningsdelen findes desuden inspiration til forskellige former for organisering af samarbejde. Hvilken løsning der er mest hensigtsmæssig, afhænger af den aktuelle klasse og elevsammensætningen. Det er værd at overveje både faglige og sociale faktorer. Er der fagligt svage elever i klassen, som der skal tages specielle hensyn til? Er der stærke elever, som skal have ekstra faglige udfordringer? Er der elever, som har problemer med at fungere i samarbejder og som måske i denne omgang udelukkende skal udfordres fagligt og dermed undgå endnu et nederlag? Disse beslutninger kræver overvejelser, som kun lærere med godt kendskab til eleverne kan gøre sig. Eleverne kan dog også tages med på råd, enkeltvis eller samlet. De har et skoleliv af erfaringer med sig selv og hinanden og udviser ofte forbløffende indsigt, hvis man lytter efter.
|