Login | Site map | Print
Her er undervisning i hvordan man arbejder med dynamitbogen Info
Oversigt
Lærervejledning
Introduktion
Godt i gang
Eksempler på forløb
Samarbejde
Interaktiv assistent
Læringssyn
Projektarbejdsform
Differentiering
Elevernes præsentationer
Læsbarhed
LItteratur
Forløb
Om Dynamitbogen
ITMF-fortælling

 Eksempler på forløb

Ressourcer og miljø i lokalområdet - 8.a og 6.b

8.a og 6.b går på samme skole. Lærerne har planlagt et forløb, som dækker fagene dansk, biologi, geografi og fysik/kemi i 8.a og dansk og natur/teknik i 6.b. De overordnede linier for indholdet og faste deadlines er formuleret skriftligt og lagt ind på den lokale del af dynamitbogen.dk.

Eleverne oprettes som brugere og tildeles hver en personlig side, hvor de laver præsentationer, gæstebøger, billedgallerier og i det hele taget afprøver mediets muligheder.

Det overordnede emne konkretiseres og eleverne i 8. arbejder sammen i grupper om forskellige delemner:

Vand - hvor kommer drikkevandet fra - og er det rent? 

Spildevand - hvor bliver det af, og hvad sker der undervejs?

Affald - hvad smider vi ud, hvorhen og hvad bliver der af det?

Varme - hvor får man varme fra og hvor meget forurener det?

El - hvordan får vi el i kommunen og hvor meget forurener det?

 

Med støtte i undervisningsmaterialet i den interaktive assistent på dynamitbogen.dk formulerer grupperne deres projekt, de finder tekster på internettet, laver praktiske forsøg og undersøgelser med hjælp fra deres lærere; de tager på besøg rundt om i kommunen, taler med de ansatte, interviewer en landmand og en lokalpolitiker m.m. Efterhånden som de indhenter viden og gør erfaringer skriver de tekster, forklaringer, lægger billeder, lyd- og filmklip ind og beskriver enkle forsøg. De inddrager og tilegner sig viden fra mange forskellige faglige områder, dels naturligvis naturvidenskabelige, men det danskfaglige kommer i høj grad i spil, når teksterne skal formuleres så 6.b får reelt og korrekt udbytte af dem.

6.b arbejder også med ressourcer og miljø i natur/tekniktimerne. De undersøger og eksperimenterer og stiller spørgsmål til såvel læreren, som til 8.a undervejs. Forløbet er tilrettelagt af læreren ud fra Fælles Mål og tager samtidig hensyn til 8.as delemner. 6.b udgør en kvalificeret respons- og modtagergruppe, som dels er motiverede for at læse og afprøve de tekster og forsøg 8.a lægger på hjemmesiden og dels kan give feedback mht. læsbarhed, layout, relevans m.m. af materialet.

Som afslutning på forløbet holdes en fællessamling, hvor klasserne mødes, fremlægger og diskuterer miljø og ressourcer i lokalområdet evt. med medvirken af en eller flere lokalpolitikere.

Den færdige dynamitbog - 8.as undervisningsmateriale - bliver liggende på skolens hjemmeside, og der linkes til den fra det centrale dynamitbogssite, så andre klasser kan afprøve det - eller blive inspireret til at lave deres egen dynamitbog.

Her bor jeg 3.a og 3.a

To 3.klasser fra hver sin (venskabs)skole producerer en dynamitbog om deres skole og lokalsamfund. Eleverne laver beskrivende tekster med fotos, de laver interviews med skoleinspektør, sekretær og pedel, de laver reportager fra lokale butikker og om sports- og andre fritidstilbud.

Begge klasser er aktive og stiller opfølgende spørgsmål til hinanden, så tekterne udvikles undervejs. De personlige kontakter dyrkes på de personlige sider, hvor der skrives i gæstebøger og udveksles gode links og tips om alt fra popstjerner til slikkombinationer.

Webmaster: Jeppe Bundsgaard
Sidst opdateret: 20-08-2016
Denne sides adresse: www.dynamitbogen.dk/dynamit/info/laerervejledning/eksemplerpaaforloeb/
index.php
SmartSite Publisher