Læsbarhed (sproglig tilgængelighed)
Læselighed handler om den synlige tilgængelighed (jf. ulæselig håndskrift) og altså om layout. Læsbarhed handler om den sproglige tilgængelighed og altså om de ord teksten består af og om måden de er sat sammen på.
Her kan man se på:
-
Informationstæthed (højst 2-3 nye informationer pr. periode)
-
Perioder (Tekstdel afgrænset af punktummer)
-
Ledstilling (sætninger og sætningsleds opbygning)
-
Kohæsion (sammenhæng ud over sætningsgrænsen)
-
Peter er syg. Hanne er også syg.(peger tilbage til forrige sætning).
-
Man kan også sammenbinde sætninger mere direkte med konjunktioner:
-
og, at, fordi osv.fx:
-
Sideordning: og, men (mellem sideordnede helsætninger eller ledsætninger)).
-
Underordning: at, fordi, da (ledsætninger).
-
Over- og underbegreber (abstrakte og konkrete ord)
-
Passivformer (skjulte personer), verbalsubstantiver og navneform og lang tillægsform af verber brugt som skjulte sætninger bør undgås:
-
Musen opfattes som et skadedyr. Af hvem?
-
opskræmmes musen, løber den = hvis musen bliver opskræmt, løber den.
-
Kommunikationen var dårlig (Der er nogle der kommunikerer dårligt)
-
En æglæggende slange = En slange der lægger æg.
-
Jeg så en mand ligge på gulvet = Jeg så en mand der lå på gulvet.
|
Fakta
|
Fiktiv Faktion
|
Struktur
|
-
"Tøjsnoren"
-
Seperate delemner.
-
Ikke tidsrelateret.
|
|
Tempus
|
Præsens (nutid)
|
Præteritum (datid)
|
|