Det tætte samarbejde på klassen og mellem grupperne kan for eksempel opstå, når hele klassen arbejder sammen om et fælles emne. Grupperne arbejder med hver sit delemne, men mødes jævnligt for at samle trådene.
På møderne kan man
- få overblik over, hvor langt de enkelte grupper er nået
- udveksle gode ideer, erfaringer, links med mere
- holde fast i den røde tråd
- mærke betydningen af den enkeltes bidrag til løsning af den fælles opgave
- give respons, gode råd og kritik
- skabe følelsen af fællesskab
I de fleste klasser sidder en elev eller to, som af forskellige grunde ikke magter at samarbejde. Det er væsentligt at overveje, hvordan man bedst udfordrer og imødekommer også disse elever. Der er som regel en eller flere årsager til problemet, og ligesom ved faglige vanskeligheder, må man tage udgangspunkt, der hvor eleven er. Med andre ord må der også differentieres og arbejdes med en progression inden for dette område.
Er den faglige udfordring vigtigst for en bestemt elev på et givet tidspunkt, eller er det især fordybelsen, som skal dyrkes, kan man vælge at prioritere dette frem for samarbejdet. Eleven kan arbejde med sit eget delemne, som eventuelt kan tilpasses og struktureres af læreren. Delemnet skal vælges med omhu. Eleven skal være interesseret i emnet og kunne magte det, men lige så vigtigt er det, at delemnets betydning for helheden er synlig. Eleven skal opleve det som en succes at fremlægge på klassen i lighed med alle andre og således bidrage til det endelige fælles produkt.
Der er altså ikke tale om passivisering af et besværligt
element, men om at finde en vej frem mod målet, som i dette tilfælde må være at
få mod, vilje og selvtillid nok til at indgå i samarbejder.
Webmaster:
Jeppe Bundsgaard Publiceret: 12-09-2003 Denne sides adresse: dynamitbogen.dk/dynamit/undervisning/samarbejde/Taetsamarbejdeiklassen.php |