Chefredaktion
En gruppe elever er chefredaktion for klassens arbejde. Chefredaktionen kan have forskellige opgaver alt efter alder og overblik:
Overblik over gruppernes arbejde
Kommunikation med samarbejdsklassen(s chefredaktion)
Ansvar for overholdelse af tidsfrister
Respons på gruppernes tekster
Ansvar for at rette de sidste stavefejl m.m., før teksterne lægges på nettet
Planlægning og fordeling af klassens arbejde
Overordnet planlægning af præsentationen, layout m.m.
Der er ingen faste grænser for, hvad en sådan chefredaktion kan have som arbejdsområder. Ideen er at skabe reelle udfordringer for de elever, som er fagligt stærke, og som magter at samarbejde og tage ansvar. Disse elever skal også have muligheden for at vokse med en opgave.
Udfordringerne skal dog nøje afstemmes efter elevgruppen, så ingen føler sig utryg ved opgaven. Måske kan man i starten aftale, at chefredaktionen tager sig af nogle få områder, mens læreren tager sig af andre. Hvis det viser sig at gå godt, kan ansvarsområdet senere udvides.
Klassens sociale samspil skal indgå i overvejelserne, når man vælger chefredaktion og arbejdsområder. Tal åbent om balancen mellem servicecenter og arbejdsgiver: Hvor meget må og skal chefredaktionen blande sig i gruppernes arbejde? Hvor meget hjælp kan grupperne forvente og forlange af chefredaktionen?
Webmaster:
Jeppe Bundsgaard Publiceret: 12-09-2003. Sidst opdateret: 12-09-2003 Denne sides adresse: dynamitbogen.dk/dynamit/undervisning/samarbejde/Chefredaktion.php |