Dette er den printervenlige udgave. Klik her for skærmudgaven. | Luk vindue

Introduktion til dynamitbogen.dk

Dynamitbogen består af flere dele

 

Dynamitbogen er oprindeligt udviklet som ITMF-projekt med støtte fra Undervisningsministeriet i 2003-04. I det oprindelige projekt deltog ti klasser fra 2. til 9. årgang.

Grundideen i dynamitbogen er, at elever fra en klasse producerer tekster eller andet materiale til jævnaldrende eller yngre elever om et emne, som begge parter sætter sig ind i.

De elever, som producerer, må dels sætte sig grundigt ind i emnet for at kunne formidle indholdet til andre, og dels må de arbejde bevidst med at målrette kommunikationen til modtagergruppen. De modtagende elever sætter sig ind i samme emne for at være motiverede og kvalificerede responsgivere.

Undervejs  kommunikerer eleverne under mere uformelle former i gæstebøgerne på deres egne sider. Denne personlige kontakt er en meget vigtig del af projektet, da det er her eleverne kan fortælle historien om sig selv og lære hinanden at kende. Det er denne personlige kontakt med de reelle modtagere, der gør projektet vedkommende, levende og værd at arbejde på for eleverne, og som gør, at det adskiller sig fra andre skoleprojekter.

Gængse skoleprojekter er ofte kendetegnet ved, at det udføres mere eller mindre "for lærerens skyld". Naturligvis er elevernes læring det mere eller mindre bevidste motiv bag alt, hvad der sker i skolen, men for eleverne kan det ofte være temmelig abstrakt og uforståeligt, hvorfor de skal undersøge, skrive og forholde sig til dette eller hint. I dynamitbogen oplever de, at der er motiverede modtagere af deres produkter. De og deres arbejde gør en forskel for nogle andre, hvadenten det nu er jævnaldrende eller yngre elever. Det betyder noget, om det er læsbart og overskueligt, og om oplysningerne er korrekte, for der er nogen, der skal læse og lære af det.

Undervejs kan eleverne følge de kurser, de får brug for i materialets undervisningsdel. Her ligger der interaktive kurser i ideudvikling, søgen af viden på såvel bibliotek som internet, i interview, kommunikation, samarbejde m.m. Det er væsentligt, at lærerne sætter sig ind i omfanget og indholdet af dette materiale, så de kan henvise eleverne til kurserne på netop det tidspunkt, hvor det er aktuelt. Kurserne kan også bruges i andre sammenhænge fx i projektarbejder.

 

For lærerne er planlægningen meget væsentlig. Lærerne i de klasser, som samarbejder, må på forhånd træffe aftaler om deadlines for aflevering af forslag, respons osv. og være indstillet på at overholde disse deadlines.

 

Webmaster: Jeppe Bundsgaard
Sidst opdateret: 20-08-2016
Denne sides adresse: dynamitbogen.dk/dynamit/info/laerervejledning/intro/
index.php